Grupa 2

Sówki

Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej dla gr. II na luty

TEMATY TYGODNIOWE:

I BAŚNIE, BAJKI I LEGENDY
Dzieci opowiadają o książeczkach, uczą się dzięki temu wypowiadać w sposób zrozumiały dla otoczenia i słuchać, kiedy mówią inni. Maluchy wezmą udział w różnych zabawach o tematyce bajkowej, tj. „Raz, dwa, trzy, Baba Jaga patrzy”, robienie kukiełek z drewnianych łyżek, wcielanie się w role poznanych bohaterów, bajkowe ćwiczenia gimnastyczne, zagadki i układanie puzzli. Będą miały okazję poznać historię o Jasiu i Małgosi. Uczą się uważnie słuchać opowiadań czytanych przez nauczyciela, oglądać książki i je szanować. Dzieci poznają bohaterów znanych bajek i baśni np. Kota w butach, Królową Śniegu, Kopciuszka, Jasia i Małgosię, Trzy świnki, Kubusia Puchatka oraz dobiorą elementy charakterystyczne dla niektórych z nich. Metodą czytania globalnego uczą się słów bal, kot, buty. Razem stworzymy własną bajkę na podstawie obrazków, poznany użycie przyimków na, w, pod, obok i utrwalimy dzielenie wyrazów na sylaby. Poznajmy zasady korzystania z książek, potrzebę dbania o nie.

II BALE, BALE W KARNAWALE
W tym tygodniu pozmawiamy o balach karnawałowych i przygotowaniach do nich. Poznamy pojęcia: karnawał, serpentyna, girlanda, konfetti. Nauczymy się rozróżniać, jakie przedmioty służą do dekorowania pomieszczenia, a jakie do przebierania się. Porozmawiamy o pracy fryzjera, o tym, jakie wykonuje czynności i z jakich akcesoriów korzysta oraz do czego służą grzebień i szczotka. Pobawimy się we fryzjera i zrobimy karnawałowe fryzury. Dzieci wykonają maski karnawałowe według własnych pomysłów oraz korony – wodząc palcem rysują po śladzie, a następnie kolorują je. Sprawdzimy, jak napompować balon za pomocą sody i octu. Przypominamy sobie zabawę „Balonik”. Nauczymy się dzielić przedmioty, w tym pojazdy, na grupy, według określonej cechy: wielkości, kształtu, koloru, i określać je: duży – mały, podłużny – okrągły, latający – pływający – jeżdżący, z kołami – bez kół. Utrwalimy przeliczanie w zakresie 1–4.

III W DAWNYCH CZASACH
Porozmawiamy o dinozaurach, jaskiniowcach, wulkanach oraz o soli i węglu. Dotykając i wąchając,
sprawdzimy, jakie właściwości ma węgiel i sól – określimy ich twardość, kolor, zapach i to, czy
brudzą ręce; spróbujemy, jaki smak ma sól. Wrzucimy do wody węgiel, sól, piasek i kamienie,
żeby zobaczyć, co się rozpuści. Wymieszaną z wodą sól wlejemy do słoika, żeby przez następne
dni obserwować, jak na włóczce przyczepionej do patyczka osadzają się kryształki, a woda paruje. Będziemy rysować węglem. Zajęcia będą miały na celu rozwijać w dzieciach ciekawości. Przedszkolaki będą oglądać książki o dinozaurach i o wulkanach. Dopasowujemy do zdjęć zwierzęta z malowideł naskalnych. Razem zrobimy wulkan.

IV WYNALAZKI
Dzieci zapoznają się z wyglądem pierwszych rowerów i pobawią się w wyścigi kolarskie, poukładają samochody i rakiety z figur geometrycznych, ćwicząc ich rozpoznawanie. Wysłuchają i rozpoznają dźwięki ulicy: dzwonek rowerowy, klakson samochodowy i tramwajowy. Wezmą udział w różnych zabawach związanych ze środkami transportu. Poznają pojęcia: kosmos, Słońce, gwiazdy, Księżyc, kosmonauta, rakieta, Ziemia, Układ Słoneczny. Pobawimy się w Ziemię i Słońce i sprawdzimy, jak planeta krąży wokół słońca. Dzieci posłuchają historii o różnych źródłach światła, z których korzystali ludzie na przestrzeni wieków, i zastanowią się, po co potrzebne jest nam światło. Poznamy różne rodzaje telefonów, zrobimy telefony ze sznurka i kubeczków i rozmawiamy przez nie.