LUTY 2023

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ NA MIESIĄC LUTY

I CZTERY ŻYWIOŁY
II MŁODSI I STARSI
III WIELKA WYPRAWA
IV NASZE PODRÓŻE

Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:

–      rozwijanie pamięci słuchowej dzieci przez pamięciowe opanowanie wierszy i tekstów piosenek;

–      wprowadzanie liter b, B, r, R, g, G, czytanie sylab, wyrazów, krótkich tekstów słowno-obrazkowych;

–      kształtowanie właściwych postaw dzieci, takich jak szacunek do ludzi, zwierząt, środowiska przyrodniczego, itp. oraz odkrywanie rozumiane jako ciekawość poznawcza, chęć poznawania nowych miejsc, osób, zjawisk, itp.;

–      wyrabianie nawyku podejmowania konkretnych działań zmierzających do ochrony środowiska (segre­gacja śmieci, oszczędzanie wody i prądu, dbałość o czystość wody i powietrza, racjonalne gospodarowanie wodą);

–      rozwijanie zainteresowań poznawczych dzieci, ciekawości świata, pokazywanie jego różnorodności;

–      uświadamianie korzyści i niebezpieczeństw związanych z żywiołami, np. respektowanie zakazu samodzielnego korzystania przez dzieci z zapałek, zapalniczek itp.;

–      doskonalenie umiejętności przeliczania, dodawania i odejmowania na konkretach, zbiorach zastępczych; posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi; wprowadzenie cyfry 7; posługiwanie się poznanymi cyframi i znakami do kodowania czynności matematycznych;

–      posługiwanie się nazwami dni tygodnia;

–      rozbudzanie zainteresowań technicznych i samodzielności podczas eksperymentowania;

–      kształtowanie umiejętności wnioskowania na podstawie obserwacji przebiegu i efektów doświadczeń;

–      rozwijanie doznań sensorycznych oraz koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej;

–      rozwijanie sprawności grafomotorycznej podczas codziennych czynności samoobsługowych
i porządkowych, zabaw konstrukcyjnych, plastycznych, rysowania po śladzie, zabaw
w ramach;

–      zabawy dowolne w kącikach tematycznych wg zainteresowań i inwencji dzieci przy niewielkim wsparciu N.;

–      zwracanie uwagi na budowanie właściwych relacji pomiędzy dziećmi opartych na wzajemnym szacunku i współpracy ze szczególnym uwzględnieniem rozwijania umiejętności radzenia sobie z emocjami, panowania nad nimi;

–      kształtowanie codziennych nawyków higienicznych – samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk po skorzystaniu z toalety, po zabawie i przed posiłkiem, mycie zębów;

–      wdrażanie do samodzielności przez przygotowanie stolików do posiłków, zajęć, sprzątanie po posiłkach, zabawie, zajęciach, samodzielne ubieranie się i rozbieranie podczas wyjść;

–      pełnienie dyżurów przez dzieci;

–      codzienny pobyt na świeżym powietrzu – spacery w okolicy przedszkola w celu obserwacji środowiska pod kątem ekologicznym: czystość, pojemniki do segregacji śmieci, tego, co dymi; poznanie i wykorzystanie nawigacji jako jednego z rodzajów mapy; wyrabianie nawyku uważnego obserwowania otoczenia, odkrywania zmian zachodzących wraz z nadejściem nowej pory roku;

–      zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym;

–      rozwijanie przedsiębiorczości dzieci podczas planowania i organizowania imprez: Dzień Babci i Dziadka; kształtowanie umiejętności współpracy w zespole, dochodzenia do kompromisu, dzielenia się zadaniami do wykonania, czerpania radości ze wspólnej pracy dla innych.